MAPA STRONY KONTAKT KARTA SZKOŁY

Goldberg – Gymnasium w Sindelfingen (Niemcy)

Niemcy (Kopiowanie)

Historia wymiany polsko – niemieckiej

Od roku 1999 uczniowie naszego liceum mają dużą przyjemność co roku gościć w Sindelfingen. Tak długo już bowiem trwa wymiana szkolna I Liceum Ogólnokształcącego im. Stefana Czarnieckiego z Goldberg – Gymnasium w Sindelfingen.

Do nawiązania współpracy pomiędzy naszymi szkołami doszło z inicjatywy ówczesnego dyrektora naszego liceum – Mariana Różańskiego. Na początku roku 1997 zobowiązał nauczycielki języka niemieckiego, Renatę Jóźwiak i Małgorzatę Mozel, do podjęcia wszelkich możliwych działań w celu znalezienia szkoły partnerskiej w Niemczech. Po napisaniu wielu listów do różnych szkół i instytucji otrzymaliśmy w lutym 1999 roku odpowiedź od Goldberg – Gymnasium w Sindelfingen, które jednocześnie czyniło podobne starania, zgłaszając się do niemieckiego biura Polsko – Niemieckiej Współpracy Młodzieży. Jego treść w skrócie brzmiała: „Szanowni Państwo, w celu wspierania kontaktów kulturalnych z naszym krajem sąsiedzkim Polską Goldberg – Gymnasium poszukuje szkoły partnerskiej w Polsce wschodniej. Nasza szkoła to gimnazjum ogólnokształcące liczące 700 uczniów w wieku od 10 do 19 lat, którzy uczą się w klasach o profilach: przyrodniczych, artystycznych, humanistycznych i językowych (języki łaciński, angielski, francuski i hiszpański). Jesteśmy zainteresowani znalezieniem liceum, które zagwarantowałoby partnerstwo na możliwie szerokiej bazie. Jeżeli są Państwo również zainteresowani takim partnerstwem, prosimy serdecznie o kilka informacji na temat Państwa szkoły.”

Ważnym wydarzeniem, które dało początek temu atrakcyjnemu dla obu stron przedsięwzięciu, było oficjalne podpisanie przygotowanej przez obie strony umowy, dotyczącej współpracy między obiema szkołami. Miało to miejsce 23 października 1999 roku. Stronę niemiecką reprezentował ówczesny dyrektor gimnazjum – Roland Häcker, a stronę polską – Anna Moryl, wicedyrektor naszego liceum.

Od tej pory dwa razy do roku dochodzi do bezpośredniego spotkania młodzieży naszej i niemieckiej, rozwija się współpraca w różnych dziedzinach, odbywa się wspólna nauka i zabawa, uczestniczymy we wspólnych wycieczkach. Grupy naszej młodzieży są za każdym razem bardzo serdecznie witane przez gospodarzy. Mamy okazje poznawać historię i kulturę Badenii – Wirtembergii, realizować co roku inny projekt tematyczny, spotykać nowych ludzi, co otwiera przed naszą młodzieżą nowe perspektywy. Nauczyciele i dyrekcje obu szkół odczuwają ogromną satysfakcję, że udało się nawiązać tę wymianę i tak długo ją utrzymać. Cele tej dwustronnej wymiany były dla obu szkół bardzo podobne. Naszej stronie zależało przede wszystkim na wyrabianiu sprawności komunikowania się w języku niemieckim i angielskim, poznawaniu życia codziennego, szkolnictwa, kultury i obyczajowości Niemców, zniesieniu stereotypowego sposobu myślenia o narodzie niemieckim, pogłębieniu wiedzy o historii, geografii i literaturze niemieckiej, poznaniu regionu Badenii – Wirtembergii. Dla strony niemieckiej ważne było przybliżenie jej młodzieży tragicznych wydarzeń z historii polsko – niemieckiej, poznawanie życia codziennego, szkolnictwa, kultury i zwyczajów polskich, pogłębienie ogólnej wiedzy o Polsce, poznanie regionu Lubelszczyzny i również zniesienie stereotypowego sposobu myślenia o Polakach. Dodatkowo obie strony zaplanowały roczne projekty tematyczne. Udział nauczycieli różnych przedmiotów w wymianie pozwala na realizację projektów historycznych, językowych, biologicznych, teatralnych, muzycznych czy turystycznych. Dla nas bardzo ważny jest oczywiście aspekt językowy. Duża część uczniów naszego liceum uczyła się wówczas i uczy nadal języka niemieckiego. Chcieliśmy, aby kontakt z rodowitymi Niemcami, z rówieśnikami, konfrontacja z żywym językiem wpłynęły w sposób motywujący na młodzież. Takie przedsięwzięcia jak wymiany zagraniczne, wycieczki zachęcają do nauki, pokazują, jak potrzebna jest w życiu znajomość języków obcych. Nasza wymiana ten cel realizuje bardzo dobrze. Podczas pobytów w Sindelfingen uczniowie przekonują się, że to, czego uczą się na lekcjach języka obcego, naprawdę przydaje im się w praktyce. Innym ważnym celem jest poznanie życia codziennego naszych partnerów z Niemiec, ich kultury, tradycji i zwyczajów. Chcemy pokazać naszej młodzieży kulturę trochę inną od naszej, nauczyć tolerancji i akceptacji innej obyczajowości, pokazać, jak interesujący mogą to być ludzie. Przede wszystkim pragniemy w ten sposób skończyć ze stereotypowym myśleniem na temat Niemców. Z drugiej strony także nasi niemieccy partnerzy przestali wierzyć w wiele opinii, jakich wysłuchiwali często jeszcze w swoich domach na temat wad i słabości swoich polskich sąsiadów.

W ramach realizacji corocznych projektów nasi uczniowie uczestniczą w zajęciach szkolnych w Goldberg – Gymnasium, przysłuchując się wykładom z historii, geografii czy literatury niemieckiej. Oprócz korzyści językowych ma to też swój aspekt poznawczy. Uczniom bliższe stają się polityka, historia, geografia czy niektóre pozycje literatury niemieckiej. Podczas wspólnych warsztatów uczestnicy wymiany poznają proces rozwoju społeczeństw w naszych krajach, wyciągają wnioski dotyczące wpływów tych kultur na obywateli zjednoczonej Europy. Wymiana wzajemnych spostrzeżeń daje uczniom możliwość konfrontacji swoich poglądów z uczniami innego kraju.

Oprócz zajęć w szkole obie strony organizują co roku wycieczki po regionie. Są one zawsze bardzo atrakcyjne. Osoby, które po dwa razy wyjeżdżały na wymianę, doskonale poznały już regiony Badenii Wirtembergii czy Lubelszczyzny, ich walory turystyczne, gospodarcze i kulturalne.

Strona niemiecka od samego początku za najważniejszy cel wymiany traktowała aspekt historyczny. Nauczyciele, ale też i rodzice uczniów Goldberg – Gymnasium bardzo chcą skonfrontować swoją młodzież z najtragiczniejszymi wydarzeniami z naszej wspólnej historii. Pragną, aby poznała tu na miejscu, w naszym regionie, gdzie tak wiele jest miejsc – świadectw martyrologii naszego narodu, całą o tym czasie prawdę historyczną. Dlatego też co roku stałym punktem pobytu gości z Niemiec jest wyjazd do obozu koncentracyjnego na Majdanku lub do Ausschwitz – Birkenau, gdzie przewodnicy w języku niemieckim i  polskim oprowadzają grupy młodzieży niemieckiej i polskiej. „Tak trzeba, oni muszą to wiedzieć i to wszystko zobaczyć” – komentują niemieccy pedagodzy. Ich młodzież nieraz zwiedzała też Zamość i Rotundę, była w Sobiborze. Co roku pobyt uczniów niemieckich kończy trzydniowa wycieczka do Krakowa. Tam młodzi Niemcy mogą najlepiej poznać polską historię, kulturę i sztukę.

Zapraszamy do odwiedzenia witryny internetowej Goldberg – Gymnasium w Sindelfingen.


AKTUALNOŚCI

W dniach 11 – 20 kwietnia 2018 r. grupa uczniów klas I i II z naszego liceum po raz osiemnasty zawitała do Sindelfingen w południowo – zachodnich Niemczech w ramach wymiany szkolnej z Goldberg – Gymnasium. Nasze miasto dzieli od Sindelfingen ok. 1370 km. Trasę tę pokonaliśmy jak co roku najpierw autokarem do Krakowa,  następnie samolotem do Stuttgartu i wreszcie szybką koleją miejską S-Bahn  do  Sindelfingen.

Celem każdej wymiany uczniowskiej jest budowanie więzi między narodami, zrozumienia, wzajemnego szacunku i współpracy. Na to składa się trud pracy wielu osób: pracowników międzynarodowej organizacji Polsko – Niemieckiej Współpracy Młodzieży, organów samorządowych, dyrektorów obu szkół, nauczycieli, ale przede wszystkim uczniów i ich rodziców, którzy swoją otwartością i dobrocią stwarzają zawsze swoim gościom jak najlepsze warunki domowej atmosfery.

Uczniowie niemieckiego Goldberg – Gymnasium i I LO ponownie mogli spotkać się razem. Wraz z rówieśnikami z naszej szkoły partnerskiej, równie bogatej w tradycje jak nasze liceum, wzięliśmy udział we wspólnych zajęciach dydaktycznych, warsztatach, quizach oraz wycieczkach. Program obejmował wiele atrakcji, których celem było pokazanie polskim uczniom piękna dwóch regionów – Badenii – Wirtembergii i Bawarii.  Odbyło się to nie tylko poprzez poznawanie historii czy zwiedzanie zabytkowych miejsc, ale także poprzez wspólne lekcje, zabawę i działanie w grupie.

Pierwszego dnia po podróży popołudnie i wieczór spędziliśmy w rodzinach naszych zaprzyjaźnionych już z nami partnerów,  których my gościliśmy u siebie we wrześniu w tym roku szkolnym.

Drugiego dnia, po porannych wspólnych zajęciach lekcyjnych i zwiedzeniu szkoły, zaproszono nas do gry miejskiej „Stadt Rallye” po Sindelfingen. Każda z siedmiu drużyn miała za zadanie pokonać wyznaczoną trasę, odpowiedzieć na pytania związane z miastem, wykonać zadania i sfotografować wyznaczone obiekty. Następnie byliśmy z wizytą w Ratuszu Miejskim, gdzie oficjalnie powitały nas władze Sindelfingen – naszego miasta partnerskiego – z burmistrzem, dr. Berndem Vöhringerem na czele. Tam poczęstowano nas tradycyjnymi preclami, słodyczami, napojami oraz wręczono pamiątki. Atmosfera była bardzo serdeczna.

Trzeci dzień wymiany poświęcony był poznaniu historii regionu Badenii – Wirtembergii. Pojechaliśmy do stolicy landu – Stuttgartu, gdzie zwiedziliśmy starówkę i centrum miasta, odbyliśmy lekcję muzealną „Muzeum Landu Wirtembergii” na temat historii tego regionu. Podziwialiśmy też panoramę miasta z wieży widokowej.

Kolejne dwa dni to był weekend i tzw. „dni rodzinne”, które spędziliśmy tylko z naszymi partnerami i ich rodzinami. Nasi niemieccy rodzice przygotowali dla nas wiele ciekawych wycieczek – do Strasburga we Francji czy do zabytkowych miast niemieckich – Freiburga i Heidelbergu, do Schwarzwaldu – oraz liczne atrakcje wieczorne, np. grillowanie i ogniska na działkach, wyjścia do klubów, kręgielni, kafejek czy na pływalnię. Na nudę nie było ani czasu, ani miejsca.

W poniedziałek – szóstego dnia naszego pobytu – po dwóch lekcjach w szkole pojechaliśmy na kolejną wycieczkę do Ludwigsburga, który zachwycił nas przede wszystkim swoim pięknym pałacem, ogrodami pałacowymi oraz „sztucznym” lasem z dzikimi zwierzętami i chałupami chłopskimi, założonym specjalnie po to, żeby król miał gdzie polować i „bawić się” w życie na wsi.

Wtorek – to wycieczka do jednego ze starszych ośrodków uniwersyteckich w Niemczech – Tybingi.  Poznaliśmy miasto, w którym studiowali i mieszkali wielcy poeci niemieccy, jak Johann Wolfgang von Goethe czy Johann Christian Friedrich Hölderlin, wspięliśmy się na wzgórze zamkowe, podziwialiśmy średniowieczną architekturę i przepiękny Neckar, w którym jak w lustrze odbijają się kolorowe kamieniczki starówki. Na jednym z budynków dawnego domu studenckiego dostrzegliśmy pod oknem tabliczkę z napisem: „Hier kotzte Goethe”.

Kolejne dwa dni spędziliśmy w pięknej Bawarii nad urokliwym Jeziorem Bodeńskim, które łączy ze sobą trzy kraje niemieckojęzyczne – Niemcy, Austrię i Szwajcarię.  Wybrzeża tych trzech krajów mogliśmy obserwować podczas naszej wycieczki. Przy upalnej pogodzie oglądaliśmy najpiękniejsze zabytki architektury w tym regionie – np. barokową bazylikę Wallfahrtskirche w Birnau, miasto Meersburg, wyspę Lindau, przepięknie kwitnące ogrody i rozległe winnice. Niezapomnianym przeżyciem była wizyta w muzeum na wodzie Pfahlbauten – prezentującym prehistoryczne osady palowe, jakie powstawały wokół Alp nad całym Jeziorem Bodeńskim, oraz życie ich mieszkańców.

Po noclegu w schronisku młodzieżowym w Lindau wyjechaliśmy do Friedrichshafen, jednego z większych miast nad Jeziorem Bodeńskim. Głównym punktem była wizyta w Muzeum Zeppelin – Muzeum Sterowców, gdzie najbardziej zainteresowała nas rekonstrukcja części pasażerskiego sterowca LZ 129 Hindenburg.

Dziesiąty dzień naszej wymiany spędziliśmy przed południem w szkole, a po lekcjach udaliśmy się na ostatnie zakupy i – obowiązkowo – wizyta w fabryce kwadratowej czekolady Ritter Sport. Po południu nadszedł niestety moment pożegnania. Nasi partnerzy odprowadzili nas na stację Goldberg w Sindelfingen, skąd udaliśmy się na lotnisko do Stuttgartu i powróciliśmy do Polski.

Program tegorocznej wymiany był dla wszystkich uczestników bardzo interesujący i różnorodny. Przygotowując się do spotkania z nami, naszym gospodarzom zależało na stworzeniu różnorodnych możliwości do bliższego poznania się, dalszego przełamywania barier językowych i co za tym idzie, poszerzenia horyzontów młodych ludzi. Widząc harmonię, z jaką młodzież ze sobą współpracowała czy to podczas wspólnego wykonywania zadań przy „Stadt Rallye” w Sindelfingen, czy też w trakcie lekcji muzealnych w Stuttgarcie czy Friedrichshafen, odnosiło się wrażenie, że ci młodzi ludzie znają się od lat, choć tak naprawdę spotkali się dwa razy i spędzili ze sobą kilkanaście dni, najpierw w Polsce, a teraz w Niemczech. Bez wątpienia ta pozytywna energia jest wynikiem dobrej współpracy także między nauczycielami obu szkół, współpracy, która trwa już 19 lat!

W wymianie wzięli udział: Patryk Bernady z kl. I e, Oliwia Dynysiuk z kl. I e, Wiktor Gałaś z kl. I a, Karolina Krzeszczyk z kl. I c, Karolina Morawska z kl. II g, Natalia Moskaluk z kl. I c, Wiktoria Piątek z kl. I c, Mateusz Rachańczyk z kl. II b, Sebastian Sarzyński z kl. II h, Kamil Sawka z kl. I g, Milena Seredowska z kl. II d, Mikołaj Starczewski z kl. II g, Alicja Włodarczyk z kl. I c, Aleksandra Żydek z kl. I e. Opiekunkami grupy polskiej były p. prof. Renata Jóźwiak i p. prof. Małgorzata Mozel.

Wyjazd uczniów I LO do Niemiec był współfinansowany przez międzynarodową organizację  Polsko – Niemiecką Współpracę Młodzieży.

logo(1) (Kopiowanie)


W dniach 19 – 28 września 2017 r. znów gościliśmy uczniów zaprzyjaźnionego Goldberg – Gymnasium z niemieckiego Sindelfingen. W tym roku przybyli do nas: David Brändle, Alexandra Ehlen,  Julia Riehm,  Finn Pflieger,  Leevke Schlüter,  Lilli Basic,  Lea-Sophie Grundmann,  Anja Zhao,  Julia Kleyling,  Esther Rzadkolowski,  Antonia Kohler,  Frederick Permentier,  Yannick Dietrich wraz ze swoimi opiekunkami – Susanne Liebers – Aichinger i Beatrix Zell. W tegoroczną wymianę młodzieżową zaangażowali się następujący polscy uczniowie: Patryk Bernady, Wiktor Gałaś, Kamil Sawka, Sebastian Sarzyński, Oliwia Dynysiuk, Karolina Krzeszczyk, Natalia Moskaluk, Wiktoria Piątek, Mateusz Rachańczyk, Milena Seredowska, Karolina Morawska, Mikołaj Starczewski oraz Wiktor Sawicki. Głównymi realizatorami projektu wymiany byli: p. prof. Renata Jóźwiak, p. prof. Katarzyna Lipert, p. prof. Małgorzata Mozel i p. prof. Monika Skrzypczak, których wsparli: p. prof. Agata Berezecka, p. prof. Ewa Betiuk, p. prof. Marzanna Chaciuk, p. prof. Beata Cydejko, p. prof. Małgorzata Marek, p. prof. Anna Sioma oraz p. prof. Marek Urban.

Wkrótce po przyjeździe w murach naszej szkoły 20 września gości oficjalnie powitali Pani Dyrektor Teresa Kiwińska oraz w imieniu władz miasta – Pan Wiceprezydent Stanisław Mościcki, Pan Dyrektor Wydziału Oświaty Augustyn Okoński wraz z  tłumaczką – Panią Anetą Szostak.

Na czas pobytu grupy niemieckiej w Polsce przygotowano bardzo interesujący program obejmujący przede wszystkim zakwaterowanie u polskich rodzin, poznanie funkcjonowania naszej szkoły, uczestnictwo w zajęciach lekcyjnych, warsztatach oraz wycieczkach krajoznawczych po najbliższej okolicy. Uczniowie mieli okazję  spędzić kilka dni w polskich domach i poznać nasze zwyczaje, polską kuchnię (polskie zupy i pierogi okazały się być przysmakiem) oraz porównać życie rodzin polskiej i niemieckiej. Oprócz udziału w codziennych zajęciach lekcyjnych obie grupy uczestniczyły w  przygotowanej dla nich lekcji pt. „Lubelszczyzna jako region geograficzno – etnograficzny”, natomiast opiekunowie Klubu Europejskiego CZAPLA zaprosili naszych gości i ich polskich opiekunów na warsztaty pt. „Europa w pigułce”. W programie tegorocznej wymiany znalazły się również zwiedzanie Chełma, wycieczka do Zamościa (21 września), wizyta w nazistowskim obozie koncentracyjnym na Majdanku, wyjazd do Włodawy i uczestnictwo w wydarzeniach związanych z corocznym Festiwalem Trzech Kultur (22 września). Po tygodniowym pobycie w Chełmie uczestnicy wymiany wyjechali do Krakowa i Wieliczki (26 – 28 września), gdzie także czekało na nich wiele atrakcji. Pełni wspaniałych wrażeń po spotkaniu z polską kulturą i gościnnością młodzież niemiecka odleciała z lotniska Balice do Sindelfingen.

Zorganizowanie takiego przedsięwzięcia możliwe było dzięki opiece i wsparciu finansowemu Urzędu Miasta Chełm, Dyrektora i Rady Rodziców I LO oraz dużej pomocy płynącej z fundacji Polsko – Niemieckiej Współpracy Młodzieży w Warszawie. Na szczególne podziękowania zasługują Rodzice, którzy zechcieli zaprosić niemiecką młodzież do swoich domów, oraz ich dzieci – nasi niezawodni i wspaniali Uczniowie klas pierwszych i drugich, którzy, korzystając ze swoich umiejętności językowych, stali się przewodnikami po Chełmie i regionie dla swoich niemieckich koleżanek i kolegów.

Powrót