MAPA STRONY KONTAKT KARTA SZKOŁY

Comenius

Czy Europa zmieniła migrację, czy migracja zmieniła Europę?

 

  • Czas trwania projektu – wrzesień 2011 – czerwiec 2013.

W projekcie brały udział trzy szkoły:

  • z Niemiec – Pfarrwiesen – Gymnasium z Sindelfingen k. Stuttgartu
  • z Polski – I LO im. Stefana Czarnieckiego z Chełma
  • z Hiszpanii – Real Escuelas Pías de San Fernando z Pozuelo k. Madrytu

Aby odpowiedzieć na pytanie: „„Czy Europa zmieniła migrację, czy migracja zmieniła Europę?””, każda ze szkół pracuje nad kwestiami narodowymi, związanymi z zagadnieniem, jak zjednoczenie Europy zmieniło migrację. Uczniowie pracują na dwóch płaszczyznach: empirycznej i kreatywnej. W części empirycznej każda ze szkół prowadzi badania, wywiady z ekspertami, analizę statystyk i współpracuje z władzami lokalnymi i prasą. Rezultaty tych badań są przedstawiane na stronie internetowej projektu [ZOBACZ] i dostępne w formie publikacji.

Część kreatywna oparta jest na przeprowadzonych badaniach i ma na celu stworzenie filmu- scenariusz tego filmu jest pracą uczniów ze wszystkich krajów i stanowi mieszankę fikcji i dokumentu. Uczniowie naszej szkoły skupili się na „nielegalnej emigracji” (np. ucieczkach z kraju) i wszystkimi aspektami tego zjawiska przed rokiem 1989. Porównali tę sytuację z nowymi formami emigracji, które umożliwiło zjednoczenie Europy, szczególnie skupiając uwagę na zagadnieniu tzw. „eurosierot”. Pierwszym krokiem było przygotowanie prezentacji dotyczącej naszego miasta, regionu i szkoły, która została przedstawiona na pierwszym spotkaniu w Sindelfingen w listopadzie 2011 roku. Nasi uczniowie współpracują z uczniami z Niemiec i Hiszpanii za pośrednictwem Internetu (wspólny blog) oraz na spotkaniach roboczych w Niemczech (listopad 2011), Polsce (maj 2012), Hiszpanii (listopad 2012), Niemczech (luty 2013) i Hiszpanii (maj 2013). Wszystkie te wyjazdy i materiały potrzebne do projektu opłacone są z funduszy europejskich projektu fundacji Comenius.

Cele projektu:
(metodyczne)

  • udoskonalenie pracy w grupach międzynarodowych jako przygotowanie do życia w przyszłości,
  • niezależna praca dzięki długoterminowemu planowaniu,
  • zdobycie podstawowej wiedzy o badaniach empirycznych,
  • udoskonalenie umiejętności informatycznych,
  • zdobycie podstawowej wiedzy o tworzeniu filmu i mediach,

(tematyczne)

  • pogłębianie wiedzy o sytuacji historycznej i ekonomicznej w latach 60. i 70. XX w. w krajach biorących udział w projekcie,
  • pogłębianie wiedzy o sytuacji w Europie przed ‘1989 r.,
  • wpływ umowy z Schengen na obywateli Europy,
  • zdobycie wiedzy o działaniach jakie podejmują rządy w celu zintegrowania emigrantów,

(osobiste)

  • zrozumienie trudności w zdefiniowaniu tożsamości kulturowej i jej związku i wpływie na społeczeństwo,
  • udoskonalenie zdolności uczniów do empatii i tolerancji innych kultur,
  • zdolność wyrażania opinii we współczesnych debatach dotyczących migracji w oparciu o dobrze ugruntowaną wiedzę,

(językowe)

  • rozwój strategii rozumienia w języku obcym,
  • niezależna praca nad językiem specjalistycznym,
  • rozwój płynności językowej i brak wahania podczas użycia języka angielskiego.

O warsztatach”

W listopadzie 2011 roku delegacja z naszej szkoły w ramach projektu Comenius odwiedziła Pfarrwiesen-Gymnasium w mieście Sindelfingen w Niemczech. W trakcie kilku dni spędzonych w niemieckiej szkole uczniowie wraz z opiekunami uczestniczyli w interesujących warsztatach poświęconych zagadnieniom związanym z migracjami w Europie. Omawiali przyczyny migracji ludności oraz wpływ ma na nią zmieniającej się sytuacji ekonomicznej, społecznej i politycznej w poszczególnych krajach. Po zajęciach zwiedzili kilka ciekawych miejsc, między innymi Sindelfingen oraz Stuttgart – stolicę i największe miasto kraju związkowego Badenia – Wirtembergia. Czas wolny spędzili na kręgielni i w klubie młodzieżowym wraz z rówieśnikami z Niemiec i Hiszpanii.

Warsztaty projektowe „”Czy migracje zmieniły Europę, czy Europa zmieniła migracje?” pod patronatem fundacji Comenius odbywały się w naszej szkole od 8 maja 2012 i trwały przez 5 dni. Tematem przewodnim zajęć był wpływ zmian społeczno – gospodarczych w Europie na migracje w obrębie Unii Europejskiej. Polscy uczniowie zaprezentowali prezentacje na temat migracji Polaków przed i po 1989 r., omówili przemiany społeczno – gospodarcze w Polsce po upadku komunizmu oraz przedstawili opracowania statystyczne nt. tzw. „eurosierot” w naszym regionie i w naszej szkole. Ponadto w czasie trwania projektu uczniowie z Niemiec i Hiszpanii mieli okazję zwiedzić nasze miasto: Podziemia Kredowe, kościół pw. Rozesłania św. Apostołów czy Bazylikę Najświętszej Maryi Panny, zorganizowaliśmy im tez wycieczki do Lublina, gdzie zwiedzili Starówkę i Majdanek, oraz Lwowa.

26 września po raz kolejny o 5 rano wyjechaliśmy na lotnisko. Tym razem do Warszawy. Po lekkim opóźnieniu i czterogodzinnym locie wylądowaliśmy na lotnisku Madryt – Barajas. Już pierwszego dnia spotkaliśmy się z odmienną kulturą naszych rówieśników. Podczas pobytu w Pozuelo uczestniczyliśmy w warsztatach między innymi z zakresu filmu, prezentowaliśmy nasz narodowy taniec – polonez, poznaliśmy odmienną strukturę hiszpańskiej szkoły. Ostatniego dnia wspólnie zwiedzaliśmy Madryt i bawiliśmy się na „międzynarodowej kolacji” wraz z uczniami z Hiszpanii i Niemiec. Z pewnością miło nam będzie wspominać ten wyjazd, mamy nadzieję, że nasza praca będzie widoczna w kończącym projekt filmie.

Uczniowie, pełni wrażeń po pobycie w Madrycie i Pozuelo, wyczekują już ze zniecierpliwieniem kolejnych spotkań z uczniami niemieckiej i hiszpańskiej szkoły, które odbędą się w 2013 roku w Niemczech i Hiszpanii. Tam uczniowie będą pracować nad ostatnimi poprawkami do powstającego krótkometrażowego filmu nt. migracji. Jak zawsze, czekają na nich również liczne atrakcje organizowane przez przyjaciół z Niemiec i Hiszpanii, które zacieśniają więzi pomiędzy rówieśnikami i dostarczają im niezapomnianych przeżyć.

27 lutego 2013 – wyjazd do Niemiec, warsztaty w Pfarrwiesen – Gymnasium w Sindelfingen.

5 czerwca 2013 – – wyjazd do Hiszpanii, warsztaty w Real Escuelas Pías de San Fernando w Pozuelo.

Fotorelacja z warsztatów:

Powrót