MAPA STRONY KONTAKT KARTA SZKOŁY

Klub Debat Oksfordzkich

Od czego się zaczęło ?

Idea debat oksfordzkich w naszym liceum narodziła się w 2014 roku, kiedy to czarniecczycy zaczęli zdobywać sukcesy w Olimpiadzie Medialnej. Po raz pierwszy w poważnych zmaganiach drużyny tezy i antytezy stanęły do walki na argumenty w czerwcu 2015 roku.

„Dobrze pamiętam swoją pierwszą debatę oksfordzką. Grupa osób, która wcześniej nie brała udziału w  podobnym projekcie, skomplikowane słowa regulaminu, brak  doświadczenia, wskazówek poza tymi znalezionymi na filmikach na Youtube’ie. Temat debaty? Dotyczył kwestii wprowadzenia ogólnodostępnego pozwolenia na broń. Temat – kałuża – oto, co myśleliśmy; temat – ocean – oto, co się okazało. Mur nieobeznania w temacie, mało snu, dużo kawy, ogólne zmęczenie, próba przygotowania się na każdą ewentualność. Wszystko to było warte usłyszenia słów po debacie: >>Sądzicie, że łamał wam się głos? Wcale nie było słychać.<< To od tamtej pory uważam rzucenie na głęboką wodę za najlepszy sposób nauki” – wspomina jedna z uczestniczek debat.

Szybko musieliśmy „dorosnąć”

Skończyło się „lanie wody”, bagatelizowanie obowiązków, ignorancja światowych problemów oraz przywiązywanie się do pracy w stałych konfiguracjach. Przyszedł czas na formułowanie rzetelnych argumentów, posługiwanie się poważnymi danymi statystycznymi czy encyklopedycznymi, przywoływanie cytatów wybitnych autorytetów i dojrzałe ich interpretowanie. Facebook przez  kilka dni przed debatą rozgrzewał się do czerwoności. Zespoły z wypiekami na twarzach opracowywały strategie, by w kilku ruchach przeciwnikowi „postawić mata”. O grupie, w której mieli się znaleźć, i o temacie, na który mieli się wypowiadać, decydował los. Zmieniały się więc osoby, z którymi pracowali, a czasem musieli szukać argumentów do tezy, z którą się nie zgadzali, bo taka jest zasada debaty oksfordzkiej. Okazało się, że nie ma tu miejsca na okazywanie uczuć i zażyłości – nieraz osobisty przyjaciel stawał się rywalem, którego należało atakować kontrargumentami, udowadniać mu, że się całkowicie myli, obnażać słabość jego wywodu. Uczestnik ma wyłącznie jeden cel – wygranie debaty! Jurorzy, publiczność powinni właśnie jemu uwierzyć. Żonglowanie zabiegami erystycznymi, perswazyjnymi mają mu w tym pomóc. Tego wszystkiego uczyli trenerzy z Fundacji Polska Debatuje, przygotowując finalistów Olimpiady Medialnej do wystąpień. Żeby wygrać, trzeba mieć ducha sportowca, co ciekawie ujmują słowa: „To wasza arena. Jak dobrze zagracie – to zależy od was” („Grey’s Anatomy. Chirurdzy” – reż. Shonda Rhimes).

Słowa regulaminu już nie były takie niezrozumiałe

 Lubimy się rozwijać, lubimy ambitne wyzwania. Debatujemy więc według dwóch schematów – łatwiejszego i bardziej wymagającego. W każdej debacie bierze udział sześć osób: trzy należą do zespołu tezy i trzy do antytezy. O przynależności do jednej z nich i o temacie sporu decyduje przypadek –  wszystko bowiem rozstrzyga losowanie, które odbywa się kilka dni wcześniej. Moderatorem, dyrygentem, mocodawcą  debaty jest marszałek. To on czuwa nad przebiegiem całości: kontroluje czas wystąpień, dba o przestrzeganie regulaminu; uczestnikom przydziela i odbiera głos, rozpoczyna i kończy debatę. Czas okazuje się tutaj słowem kluczem. W pierwszym schemacie debaty każdy mówca ma 5 minut na wystąpienie, pierwsza i ostatnia minuta chronione są od pytań. Przez resztę czasu mogą one padać ze strony przeciwników, jednak ich treść musi zmieścić się w 15 sekundach. Każda drużyna indywidualnie ustala strategię – komu przypadnie wstęp, komu główna argumentacja, a komu podsumowanie. Liczy się skuteczność. W trudniejszym schemacie debaty wystąpienia są krótsze, jednak każdy uczestnik zabiera głos co najmniej dwa razy i każdy może otrzymać pytania od jurorów, co najbardziej stresuje mówców.

Najpierw podziwialiśmy lepszych od siebie…

Grzegorz Zagraba – zdecydowanie legenda debat oksfordzkich w naszym liceum i wykonawca słów Harry’ego S. Trumana: „Jeśli nie możesz ich przekonać, wpraw ich w konsternację”. Siedzieliśmy na widowni, słuchaliśmy głosu o tonie tak pewnym, że nawet gdy wiedzieliśmy, iż nie ma do końca racji, to nie jego argument podważaliśmy, lecz naszą wiedzę –  chcieliśmy być jak ten dwukrotny triumfator debat.

Patrycja Roman – uczennica klasy I a, laureatka czwartego miejsca finału III Olimpiady Medialnej, która odbyła się na Uniwersytecie SWPS w Warszawie. Oczywiście finał nie mógł obejść się bez debaty oksfordzkiej. Patrycja pracowała w grupie antytezy; temat jej zespołu brzmiał: „Bezpłatne podręczniki na elektronicznych nośnikach pogłębią zanikanie czytelnictwa w najmłodszych grupach wiekowych”. To do jej sukcesów chcieliśmy dążyć, bo skoro zrobiła to jedna osoba, oznacza to, że i my możemy to osiągnąć.

Paulina Budzicka – druga uczennica I Liceum Ogólnokształcącego im. S. Czarnieckiego w Chełmie, która została laureatką (trzeciego miejsca) Olimpiady Medialnej. Paulina w pracy olimpijskiej wybrała ważki problem ludzi niepełnosprawnych w naszym mieście. Zaangażowała w swój projekt dużą część społeczności szkolnej. W trakcie olimpijskiej debaty oksfordzkiej skutecznie dyskutowała nad problemem: „Kampanie polityczne powinny być prowadzone wyłącznie w Internecie”.

… później stawaliśmy z nimi w jednej linii

 Czas na profesjonalny trening umiejętności w zakresie prezentacji publicznej. We wrześniu 2015 roku w szkole powstał Klub Debat Oksfordzkich. Członkowie klubu (uczniowie klas I- III) 27 listopada 2015 roku brali udział w warsztatach  prowadzonych w naszej szkole przez Michała Świętosławskiego – trenera, edukatora reprezentującego Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, członka Klubu Society of Anti-Cyberbullying, ambasadora Fundacji Court Watch Polska. Podczas zajęć uczestnicy dowiadywali się m. in.: jakie są zasady dobrej prezentacji publicznej? jak w praktyce umiejętnie bronić swojego stanowiska? jak postawić przeciwnika w szachu? czym jest argument ad personam? Przede wszystkim zaś nabywali nowe, cenne kompetencje w dziedzinie debatowania.

Nagle zwiększa się skala inicjatywy

Podejmujemy współpracę z Amnesty International i debatując, uczestniczymy w realizacji międzynarodowego projektu „Szkoła bez przemocy”. Bierzemy czynny udział w kampanii edukacyjno – informacyjnej „Nie daj się przemocy” organizowanej przez nasze miasto i Stowarzyszenie Kobiet Aktywnych „Razem na Kresach”. Zapraszamy nietuzinkowych gości, takich jak: Stanisław Mościcki – Zastępca Prezydenta Chełma, Urszula Mikulska – Dyrektor Ośrodka Interwencji Kryzysowej w Chełmie, Edyta Ostapińska – Przewodnicząca Zespołu Interdyscyplinarnego i pracownik MOPR-u w Chełmie czy Wanda Jaroszczuk – Redaktor Naczelny Grupy Wydawniczej Słowo „Super Tygodnia Chełmskiego”.

Zaczęliśmy od problemu pozwolenia na broń, teraz jesteśmy tutaj – wypowiadając się o tym, czy przemoc dotyczy tylko rodzin dysfunkcyjnych. Ambitnie wybieramy trudniejszy schemat debaty; swój głos w ocenie wystąpień ma też  publiczność. Jako  dygresje do omawianego problemu włączamy występy happeningowe – więc nie próżnujemy.

Nie poradzilibyśmy sobie jednak bez naszego osobistego Lionela Logue’a, którym jest p. prof. Teresa Kurzępa, inicjatorka i organizatorka debat, nasz mentor i nauczyciel, jak i osoba, która przygotowała nasze laureatki i finalistki do Olimpiady Medialnej. W organizację zawsze włączał się Samorząd Uczniowski, który odpowiadał za logistyczną i medialną stronę zadania. Kilkanaście osób czuwało nad przygotowaniem sali, materiałów dla jurorów i uczestników; projektowało dyplomy, tworzyło prezentacje multimedialne, opracowywało artykuły i fotoreportaże z debat, obsługiwało sprzęt nagłaśniający.

Tekst: Magdalena Iwańczuk

Dotychczasowi uczestnicy debat i/lub członkowie Klubu Debat Oksfordzkich

Kamil Adamiec, Martyna Bereza, Aleksandra Betiuk, Natalia Błachnia, Klaudia Bojkowska, Dawid Bożek, Magdalena Bukowska*, Paulina Budzicka*, Marceli Chojnacki, Daniel Cichocki, Korneliusz Duduś, Dawid Dworak, Wiktoria Fornal, Filip Gębicki, Seweryn Hałaj, Magdalena Iwańczuk*, Elena Jarmoła, Marcin Kazaniecki*, Natalia Kądziela, Aleksandra Kiwińska, Jakub Kłysz, Patryk Korszla, Dominika Korzeniewska, Piotr Kościuk*, Michał Kowalczuk, Michał Kozar, Patrycja Kubina, Wojciech Kuczyński, Milena Litwin, Wojciech Łubkowski, Aleksandra Makuch, Jakub Marchwiany, Mateusz Mazur, Aleksandra Mazurczuk, Aleksandra Mikus, Aleksandra Muratov, Katarzyna Nosko, Aleksandra Ochnik*, Barbara Odrzywolska, Klaudia Pawlik, Paulina Pawłowicz, Szymon Pawłowski, Bartosz Piech, Aleksandra Poturaj, Jagoda Poznańska, Natalia Prokopiuk, Julia Pyzel, Wiktoria Raczyńska, Karolina Roman, Martyna Rozwód, Aleksandra Sawa, Dominika Skóra, Karol Skubisz, Aleksandra Starzomska, Magdalena Steć, Patryk Stelmaszczuk, Olaf Tomaszewski, Adrian Woźniak, Martyna Wójcik, Wioletta Wróblewska, Grzegorz Zagraba*, Adrianna Zając  (*Osoby, które otrzymały tytuł „Mistrza Debaty”)

Opiekun Klubu Debat Oksfordzkich

p. prof. Teresa Kurzępa

Tematy debat

  • „Bezpłatne podręczniki na elektronicznych nośnikach pogłębią zanikanie czytelnictwa w najmłodszych grupach wiekowych” (temat olimpijski)debata odbyła się w czerwcu 2014 r. na Uniwersytecie SWPS w Warszawie w ramach III Olimpiady Medialnej. Uczestniczyła w niej laureatka IV miejsca tejże olimpiady – Patrycja Roman
  • „Dziennikarstwo internetowe przyczynia się do spadku zaufania społecznego do dziennikarzy”
  • „Gry komputerowe skutecznie wyprą tradycyjne formy spędzania wolnego czasu/rozrywki”
  • „Internet jest najlepszym źródłem informacji”
  • „Jesteś ładny, jesteś fajny”
  • „Kampanie polityczne powinny być prowadzone wyłącznie w Internecie (temat olimpijski) debata odbyła się w czerwcu 2016  r. tamże,  w ramach V OM. Uczestniczyła w niej laureatka III miejsca tejże olimpiady – Paulina Budzicka
  • „MP4 i smartphony to najlepsze urządzenia do odtwarzania muzyki”
  • „Portale społecznościowe są szkodliwe dla rozwoju społeczeństwa obywatelskiego i demokracji”
  • „Przemoc wobec dzieci nie dotyczy rodzin patologicznych”
  • „Starość nie oznacza samotności i wykluczenia społecznego”
  • „Upiększające operacje plastyczne pomagają w życiu”
  • „W dzisiejszych czasach kontrolowanie, inwigilacja ludzi to konieczność”
  • „Interfejsy umysł-komputer przyczynią się do rozwoju mediów i komunikacji w przyszłości (temat olimpijski) debata  odbyła się w czerwcu 2015 r. tamże, w ramach IV OM. Uczestniczyła w niej finalistka tejże olimpiady – Paulina Budzicka
  • „Dzięki aplikacjom Google bez wysiłku możemy przyswajać wiedzę (temat olimpijski)debata odbyła się w czerwcu 2015 r. tamże, w ramach IV OM. Uczestniczyła w niej finalistka tejże olimpiady – Dominika Skóra
  • „Społeczeństwo XXI wieku daje dziecku możliwość do wszechstronnego rozwoju”
  • „Dzieciństwo jest beztroskim i szczęśliwym okresem w życiu człowieka”

 Marszałkowie

Korneliusz Duduś, Kamila Gółkowska, Jakub Kłysz, Katarzyna Lisiecka, Aleksandra Mikus, Aleksandra Muratov, Magdalena Steć

Jury

Joanna Bielecka, Piotr Czarnecki, Katarzyna Dobrakowska, Jolanta Gierasimiuk, Wanda Jaroszczuk, Teresa Kiwińska, Aldona Klejmont, Jolanta Maciejewska, Danuta Makaruk, Urszula Mikulska, Edyta Ostapińska, Marta Sadowska, Robert Wojciechowski

Debaty w liczbach

62 uczestników debat i członków Klubu Debat Oksfordzkich

7 marszałków

13 jurorów

16 tematów obejmujących różne dziedziny życia (od rodziny i polityki po problemy związane ze światem mediów)


AKTUALNOŚCI


O prawach dziecka

Czy każde dziecko ma prawo do wszechstronnego rozwoju? Czy dzieciństwo to najszczęśliwszy okres w życiu człowieka? Przed takimi dylematami stanęli mówcy II w bieżącym roku szkolnym debaty…

Wydarzenie miało miejsce 12 kwietnia 2018 r. w ramach miejskiego projektu „Rok 2018 Rokiem Praw Dziecka w Mieście Chełm”. Oprócz uczestników debaty, tworzących grupy „tezy” oraz „antytezy”, pojawili się goście specjalni:  Teresa Kiwińska – dyrektor I LO, Beata Wójcik – inspektor Wydziału Oświaty Urzędu Miasta Chełm,  Jolanta Gierasimiuk – dyrektor Wydziału Spraw Społecznych Urzędu Miasta Chełm, Piotr Czarniecki – pedagog Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej Nr 2 w Chełmie, a także osoby, których dotyczył temat debaty, czyli dzieci z Przedszkola Miejskiego Nr 6 wraz z opiekunką – Patrycją Oliwiak – Pilipczuk. Największe zainteresowanie i emocje widzów wzbudził udział najmłodszych gości, którzy definiowali filozoficzne pojęcia: „szczęście”, „beztroskie dzieciństwo”, „idealny świat”. Dzieci wykazały się nieprzeciętną wiedzą – padały odpowiedzi dotyczące spełniania marzeń jako źródła szczęścia, a także ekologii, która przyczynia się do jakości naszego życia. Przedszkolaki poza zdolnościami humanistycznymi odkryły przed nami swoje talenty plastyczne i przeniosły wszystkich  w świat barwnych impresji.

W czasie gdy najmłodsi mozolnie pracowali nad swoimi małymi dziełami sztuki, trwała debata, której temat brzmiał: Społeczeństwo XXI wieku daje dziecku możliwość do wszechstronnego rozwoju”. Do dyskusji stanęły dwie grupy w składzie: Michał Kowalczuk z kl. I f, Szymon Pawłowski z kl. I a, Patrycja Kubina z kl. I d – grupa „tezy”, a także zespół „antytezy”: Filip Gębicki z kl. I f, Daniel Cichocki z kl. I g, Mateusz Mazur z kl. I f. Licealiści poruszyli w swych wypowiedziach kwestie stypendiów przyznawanych najzdolniejszym uczniom, rozwoju formacji edukacyjnych w krajach Trzeciego Świata, na terenach objętych nasilonymi konfliktami zbrojnymi lub w społeczeństwach z podziałami hierarchicznymi. Jak wynika z rozważań licealistów, duża część krajów w mniejszym stopniu rozwiniętych oraz rejony dotknięte wojnami nie mogą zapewnić młodym osobom możliwości kształcenia się, choć z pomocą przychodzą światowe potęgi.

Frapującym przerywnikiem między debatami był wernisaż prac plastycznych na temat idealnego dzieciństwa. Dzieci chętnie podjęły rolę przewodników po wystawie i opowiadały o swoich pracach. Jazda konna, spokojne, bezpieczne miasta oraz szczęśliwe rodziny, wielobarwne tęcze to  motywy dominujące w pracach przedszkolaków.

Drugi temat  debaty brzmiał Dzieciństwo to beztroski i szczęśliwy okres w życiu człowieka”. Grupę „tezy” utworzyli: Magdalena Bukowska z kl. I a, Wiktoria Raczyńska z kl. I a, Dawid  Bożek z kl. I f, a w skład zespołu „antytezy” weszły: Natalia Błachnia z kl. I a, Aleksandra Sawa z kl. I f, Adrianna Zając z kl. I a. Odważnie omawiano niezwykle trudną sytuację najmłodszych w Korei Północnej, próby zdobycia pożywienia i codzienną walkę o przetrwanie. Wywołano kwestię, jak indywidualnym okresem w życiu każdego człowieka jest dzieciństwo oraz wiążące się z nim wchodzenie w czas dorastania, który niejednokrotnie przynosi młodzieży złe doświadczenia. Dzieci w świecie współczesnym otoczone są przez mass media, często narzucające ideały piękna, takie jak szczupła sylwetka, a także destrukcyjne sposoby do jej uzyskania (bulimia czy anoreksja). Rosnąca popularność przyjaźni internetowych, czasami zawieranych w sposób nieostrożny i niebezpieczny, lub nieodpowiednie treści pornograficzne to codzienne zagrożenia dla nieletnich, korzystających z możliwości wirtualnego świata. Poddano też refleksji niezapomniane chwile zabawy w piaskownicy, beztroskę pierwszego okresu w życiu człowieka, bezcenne pierwsze sukcesy, czego, jak mówili licealiści, nie każde dziecko ma szansę doświadczyć, na przykład z powodu doznawanej przemocy, z jaką musi mierzyć się w szkole lub domu.

Ostateczne podsumowanie wyłoniło zwycięską grupę – zespół „antytezy” drugiej debaty. Jury, w skład którego wchodzili prawdziwi eksperci w zakresie pedagogiki i praw człowieka: Jolanta Gierasimiuk – dyrektor Wydziału Spraw Społecznych Urzędu Miasta Chełm, Piotr Czarnecki – pedagog  Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej  Nr 2  w Chełmie, Marta Sadowska – opiekunka Samorządu Uczniowskiego i nauczycielka w I LO oraz Katarzyna Dobrakowska – nauczycielka I LO i opiekunka Szkolnej Grupy Amnesty International, z uznaniem wypowiedziało się na temat warsztatu szkolnych mówców. Na zakończenie wyróżniono jeszcze dwoje uczestników, a mianowicie Magdalenę Bukowską z kl. I a, obwołując ją mistrzynią debaty, oraz Michała Kowalczuka z kl. I f, nadając mu tytuł wicemistrza.

Warto podkreślić, że nad sprawną organizacją II debaty oksfordzkiej w tym roku szkolnym czuwali uczniowie kl. I a: Kornelia Goszczyńska, Katarzyna Dobrowolska, Julia Kowalczyk, Aleksandra Mroczko.

Tekst: Klaudia Hołub

Fot.: Aleksandra Brudnowska


3 stycznia 2018 r. działający w naszej szkole Klub Debat Oksfordzkich po raz kolejny przygotował ze wszech miar inspirującą wymianę poglądów. Uczestnicy debaty musieli zmierzyć się z tematem: „Starość nie oznacza samotności i wykluczenia społecznego”. W dwu zespołach „tezy” wystąpili: Natalia Błachnia z kl. I a, Magdalena Bukowska z kl. I a, Marceli Chojnacki z kl. III d, Natalia Kądziela z kl. I e, Wojciech Kuczyński z kl. I d, Szymon Pawłowski z kl. I a, Martyna Rozwód z kl. I a, Adrianna Zając z kl. I a, natomiast w grupach „antytezy” znaleźli się: Klaudia Bojkowska z kl. I e, Daniel Cichocki z kl. I g, Marcin Kazaniecki z kl. II c, Michał Kowalczuk z kl. I f, Patrycja Kubina z kl. I d, Klaudia Pawlik z kl. I d, Magdalena Steć z kl. I a, Patryk Stelmaszczuk z kl. I f. Wystąpienia uczniowskie oceniali jurorzy: Wanda Jaroszczuk – redaktor naczelna „Super Tygodnia Chełmskiego”, p. prof. Jolanta Maciejewska, p. prof. Aldona Klejmont i p. prof. Robert Wojciechowski. Debatę prowadziła Katarzyna Lisiecka z kl. II h.

Zwycięzcą pierwszej w tym roku debaty okazał się Marcin Kazaniecki. II miejsce przypadło Michałowi Kowalczukowi, III miejsce zajęli (ex aequo) Magdalena Steć i Marceli Chojnacki. Decyzją jury wygrał zespół „antytezy w składzie: Klaudia Bojkowska, Marcin Kazaniecki, Klaudia Pawlik, Patryk Stelmaszczuk. Zwycięzcom i pozostałym uczestnikom serdecznie gratulujemy!

Debatę zorganizowała p. prof. Teresa Kurzępa z pomocą uczniów: Bartłomieja Guza z kl. I e, Aleksandry Pilarskiej z kl. I d, Bartosza Podgórniaka z kl. I d, Klaudii Suryś z kl. I d, Jakuba Waniewskiego z kl. I d oraz Adama Żabińskiego z kl. I d.

Fot.: Natalia Pazyna

Powrót

KONTAKT:

I Liceum Ogólnokształcące
im. Stefana Czarnieckiego
ul. Czarnieckiego 8
22-100 Chełm
tel. +48 82 565 38 85

Sekretariat czynny:
poniedziałek - piątek 7.30 - 15.30

www.1lo.chelm.pl
e-mail: liceum@1lo.chelm.pl