MAPA STRONY KONTAKT KARTA SZKOŁY

Festiwal Czapli Wszelakich

Plakat Czapla (Kopiowanie)

CzaplaExpress Plakat(1) (Kopiowanie)

 

„Czapla Express” – dla gimnazjalistów

24 kwietnia 2018 r. na terenie I Liceum Ogólnokształcącego im. Stefana Czarnieckiego odbyła się druga w tym roku szkolnym edycja gry terenowej pn. „Czapla Express” – tym razem dla gimnazjalistów. Zadaniem uczestników było rozwiązywanie rozmaitych łamigłówek dotyczących różnych dziedzin wiedzy: fizyki, biologii czy języka angielskiego oraz naszej szkoły. Nie zabrakło nawet zadań z zakresu udzielania pierwszej pomocy! Każda sekunda była na wagę złota. Po zaciętych walkach ostatecznie wygrał zespół z Pierwszego Społecznego Gimnazjum w Chełmie, wyprzedzając uczniów z Gimnazjum nr 6 w Chełmie o pół punktu. Zwycięzcy otrzymali z rąk p. dyrektor Teresy Kiwińskiej przechodnią statuetkę – Złotą Czaplę Czarniecczyków, a wszyscy uczestnicy upominki.

Imprezę zorganizowali pod kierunkiem p. prof. Hanny Jarosz, p. prof. Teresy Kurzępy i p. prof. Marty Sadowskiej uczniowie klasy II g oraz Samorząd Uczniowski.

Fot.: Michał Kowalczuk


17 listopada br. na terenie naszego liceum, z inicjatywy Samorządu Uczniowskiego, przeprowadzono grę terenowo – rekreacyjną „Czapla Express”. Jej organizatorami byli uczniowie  klasy II g, p. prof. Hanna Jarosz i p. prof. Teresa Kurzępa. W grze uczestniczyły pięcioosobowe reprezentacje wszystkich klas pierwszych, które tego dnia stanęły przed sporym wyzwaniem. Czekały na nie różnorodne konkurencje z zakresu wielu dziedzin wiedzy – fizyki, języka angielskiego, matematyki, biologii, geografii czy sportu. Nie zabrakło też zadań z udzielania pierwszej pomocy i znajomości historii I LO w Chełmie. Dodatkowo grupy musiały znaleźć rzeźby czapli, ukryte na rozległym terenie szkoły. Uczniowie bardzo entuzjastycznie podeszli do takiej formy nauki połączonej z rywalizacją oraz zabawą. Nie powstrzymała ich nawet pogoda, która tego dnia, niestety, niezbyt dopisała.

Uczestnicy, w pięcioosobowych reprezentacjach poszczególnych klas pierwszych, musieli odnaleźć ukryte na terenie szkoły rzeźby czapli, a także rozwiązać zadania z różnych dziedzin. W rozgrywce liczyła się liczba zdobytych punktów za poszczególne konkurencje na danych stanowiskach, liczbę zebranych czapli, a także czas wykonania zadań. Każda lokacja sprawdzała wiedzę oraz umiejętności z innego przedmiotu lub też dziedziny.

Zadania z pierwszego stanowiska wiązały się z zasobem wiadomości na temat naszej szkoły. Między innymi pojawiło się pytanie o pojemność basenu, liczbę schodów czy też godziny comiesięcznych mszy w kaplicy. W drugiej lokacji uczniowie musieli wykazać się wiedzą ogólną z fizyki oraz znajomością poszczególnych praw, a punkt trzeci sprawdzał umiejętności matematyczne zawodników. Czwarta lokacja wiązała się z wiedzą biologiczną – tam pierwszoklasiści spotkali się z pytaniem dotyczącym nauki badającej drzewa i krzewy, czyli dendrologii. Stanowisko piąte, które sprawiło uczestnikom niemałe problemy, sprawdzało rozeznanie w dziedzinie sportu. Z późniejszych opinii wynika, że nie każdemu przypadło to do gustu. Punkt szósty miał na celu sprawdzić rozeznanie w dziedzinie geografii, przykładowo uczestnicy musieli podać jak najwięcej miast, których nazwa zaczyna się na literę „P”. Jak się okazało, młodzi czarniecczycy nie mieli z tym większych problemów! Trudności pojawiły się wraz z punktem siódmym, który okazał się być małym sprawdzianem z pierwszej pomocy. Opiekunowie lokacji donoszą, iż pierwszoklasiści kompletnie nie radzili sobie w przypadku utraty przytomności u osoby chorej na cukrzycę. Na nic zdała się opaska na nadgarstku z informacją o przypadłości. Znacznie lepiej nasi uczniowie poradzili sobie z ostatnim zadaniem testującym znajomość angielskich słówek.

Mimo że pierwszoklasiści mieli przed sobą nie lada wyzwanie, a pogoda nie do końca dopisywała, byli zachwyceni taką formą zajęć i wyrazili chęci ponownego uczestnictwa w podobnych wydarzeniach.

-Oryginalnie, bardzo mi się podobało, choć czasem były trudne pytania – mówi Julia, uczennica klasy politechnicznej.

-Fajna rekreacja! – dodają koledzy z grupy.

-Bardzo nam się podobało, chcielibyśmy więcej takich zajęć – stwierdzają zgodnie członkowie jednej z grup.

Entuzjazm okazują też organizatorzy, którym, pomimo sporej odpowiedzialności, udało się wdrożyć tak ciekawą formę nauki. Głównym celem przedsięwzięcia była integracja i oderwanie się od sztywnych wzorców zdobywania wiedzy. Organizatorzy chcieli, by nauka w naszej szkole wiązała się też z zabawą i przyjemną atmosferą, a nie ciągłym siedzeniem w ławce. Nie ma wątpliwości – osiągnęli zamierzony efekt. Szczególne podziękowania drugoklasiści kierowali do nauczycieli, którzy wspomogli ich w organizacji, a największe uznanie kierowali do swojej wychowawczyni p. prof. Hanny Jarosz.

Młodzi czarniecczcy, po ukończeniu wszystkich konkurencji, zostali zaproszeni na podsumowanie rywalizacji, odbywające się w sali gimnastycznej. Tam zostali poczęstowani ciepłą herbatą i słodkimi wypiekami, co okazało się znakomitą niespodzianką, szczególnie ze względu na chłód panujący na zewnątrz. To była chwila wytchnienia po całym szalonym wyścigu, a także moment, by wyrazić swoją opinię.

-Dobrze, że były pytania z różnych kategorii, ale niestety nie pojawiło się nic dla klas humanistycznych – mówią zawiedzione uczennice klasy prawniczej.

-Brakowało mi chemii – stwierdza z żalem Emilia, uczęszczająca do klasy biologiczno-chemicznej. – No i nie obyło się bez „ofiar” – dodaje z  śmiechem, wspominając sytuacje mające miejsce podczas zawodów.

Jury konkursu w składzie: przewodniczący – wicedyrektor Robert Wojciechowski, członkowie – p. prof. Hanna Jarosz, p. prof. Aldona Klejmont, p. prof. Marta Sadowska, Jakub Wawron, wyłoniło trzy drużyny. I miejsce przypadło drużynie klasy I a (o profilu biologiczno – chemicznym). Zaraz za nią na podium stanęli uczniowie klas I b i I f. Właściwie można by rzec, że przegranych nie było. Wszyscy uczestnicy świetnie się bawili i do końca pozostawali w dobrych nastrojach, o czym świadczą  miny organizatorów  oraz uczestników  wydarzenia na pamiątkowym  zdjęciu.

Trzeba z pełną odpowiedzialnością stwierdzić, że II Festiwal Czapli Wszelakich to udana impreza. Odliczamy już czas do edycji dla gimnazjalistów na wiosnę!

Tekst: Klaudia Hołub

Fot.: Marzena Postój i Natalia Pazyna


Konkurs na rzeźbę czapli

Rzeźbić każdy może! O tym przekonali się uczniowie klas pierwszych naszego liceum, do których adresowany był konkurs na rzeźbę czapli – nieformalnego symbolu „Czarnieckiego”. Impreza poprzedziła grę terenowo – rekreacyjną „Czapla Express”.

Do finału zakwalifikowano 82 prace, spośród których jurorzy wybrali najbardziej interesujące. W ocenie kierowali się kryteriami określonymi w regulaminie. Były to prace: prezentujące temat w sposób interesujący i przyciągający uwagę, charakteryzujące się oryginalnym  ujęciem  tematu, posiadające wartość artystyczną i pomysł  na zaprezentowanie rzeźby, estetykę i efekt wizualny. 23 października 2017 r. jury w składzie: przewodniczący – wicedyrektor Robert Wojciechowski, członkowie – p. prof. Hanna Jarosz, p. prof. Aldona Klejmont, Katarzyna Lisiecka i Łukasz Mielniczuk wyróżnili następujące osoby:

I miejsce – Łukasz Gęsior z kl. I c

II miejsce – Beata Furtak z kl. I f

III miejsce – Joanna Mazurek z kl. I e i Julia Pałka z kl. I a.

Wyróżnienia przyznano Patrykowi Bernady z kl. I e i Julii Młynarczyk z kl. I f.

Wszystkim naszym rzeźbiarzom gratulujemy !

Powrót