POWRÓT

Goście z Sindelfingen znów u Czarniecczyków czyli kolejna edycja wymiany młodzieżowej.

W dniach 22 września – 1 października bieżącego roku, pod opieką nauczycielek p. Małgorzaty Mozel, p. Małgorzaty Marek i p. Katarzyny Lipert, jedenaścioro uczniów I Liceum Ogólnokształcącego im. S. Czarnieckiego wzięło udział w wymianie uczniowskiej. Zorganizowanie projektu byłoby niemożliwe bez pomocy Polsko-Niemieckiej Współpracy  Młodzieży w Warszawie, która rokrocznie wspiera nas finansowo. Dodatkowe wsparcie pieniężne uzyskaliśmy od Rady Rodziców przy I LO, Urzędu Miasta Chełm, Przedsiębiorstwa Koncept Stal B.S. Lejman w Chełmie.

Teraz gościliśmy uczniów ze szkoły partnerskiej Goldberg – Gymnasium położonej w Sindelfingen w Niemczech, a druga część wymiany - nasz pobyt w Niemczech - odbędzie się na przełomie kwietnia i maja przyszłego roku. Większa część polskiej grupy brała udział w wymianie po raz pierwszy, jedynie ja miałam przyjemność gościć ucznia po raz drugi.

Podczas tygodniowego pobytu naszych kolegów, spędzaliśmy wspólnie czas w szkole, ale nie tylko. Jeździliśmy na wycieczki do Lublina czy Włodawy. W Lublinie (25 września) pod opieką p. Anny Borowkiej i p. Marzanny Chaciuk zapoznaliśmy kolegów z historią i dzień dzisiejszy spędziliśmy na zwiedzaniu Starego Miasta oraz Zamku. Ponadto zwiedziliśmy także Muzeum na Majdanku i wspólnie poznaliśmy trudne karty z historii Polski i Niemiec. We Włodawie (24 września) pod opieką p. Wiesławy Mazurek i p. Katarzyny Lipert zobaczyliśmy, jak pracuje Placówka Straży Granicznej we Włodawie. Niemieccy koledzy zadawali wiele pytań dotyczących pracy placówki. Padało wiele pytań dotyczących przestępczości oraz problemów związanych z imigrantami. W drodze powrotnej odwiedziliśmy muzeum byłego obozu zagłady w Sobiborze. Przypomnieliśmy sobie historię obozu, oglądając  wystawę znajdującą się w nim. Ma ona na celu  ukazanie zaplanowanej z pełną premedytacją akcji wyniszczenia narodu żydowskiego oraz oddziaływanie na młodych ludzi – takich jak my – byśmy zachowali pamięć o wszystkich ofiarach holocaustu. Dla obu grup była to bardzo ważna wycieczka.  Niemieccy uczniowie zwiedzili również nasze piękne o tej porze roku miasto. Zwiedzali podziemia kredowe, podziwiali panoramę Chełma z dzwonnicy przy Bazylice Narodzenia Najświętszej Maryi Panny. Chełm wywarł bardzo ogromne wrażenie na gościach, oczywiście, pozytywne. Byli bardzo zaskoczeni dużą ilością drzew i tego, jak w naszym mieście jest czysto. Lecz najwięcej pozytywnych emocji, w naszych gościach, wywarła piękna Bazyliki NMP.

W piątek, zabrałam swoją niemiecką koleżankę na wycieczkę klasową do Warszawy. Tam zwiedziłyśmy wraz z moją klasą Muzeum Żydów, a wieczorem obejrzeliśmy spektakl, pt. "Hamlet" w Teatrze Współczesnym.  Polscy uczniowie próbowali na różne sposoby uatrakcyjniać czas kolegów i koleżanek, których gościliśmy, dlatego zabieraliśmy ze sobą Niemców na imprezy wcześniej zaplanowane, w ten sposób chcieliśmy pokazać jak i czym żyjemy na co dzień. Dużo czasu spędziliśmy w szkole -  w czwartek braliśmy udział w bardzo ciekawych projektach edukacyjnych, m.in. „Portret współczesnego Europejczyka”. Opiekunami projektu byli p. Ewa Betiuk, p. Małgorzata Mozel oraz p. Marek Urban. Dzięki temu projektowi mogliśmy wykazać się swoją wiedzą dotyczącą Unii Europejskiej. Braliśmy udział, pod opieką p. Małgorzaty Mozeli p. Małgorzaty Marek w warsztatach, pt. „Walory przyrodnicze okolic Chełma. Szlakiem chełmskich pomników przyrody.” We wtorek kontynuacją warsztatów był konkurs plastyczny „Przyroda w Chełmie i okolicy”. Pracowaliśmy w grupach polsko-niemieckich, pod opieką p. Renaty Jóźwiak, prezentując w formie kolaży najciekawsze miejsca odwiedzone przez nas oraz pomniki przyrody w Chełmie. Popołudniami spędzaliśmy czas, wychodząc wspólnie do kina czy kręgielni. W weekend to my i nasze rodziny organizowaliśmy czas naszym gościom. Część uczniów wyjeżdżała do Kazimierza Dolnego bądź Zamościa, natomiast inni spotykali się wspólnie na grillu. Te dwa dni były świetną szansą na integrację i poznanie naszych niemieckich przyjaciół. We wtorek (28 września) wyjechaliśmy na trzydniową wycieczkę do Krakowa. Tam zwiedzaliśmy Wawel, gdzie największą atrakcją było wejście do krypt grobowych. Drugiego dnia zwiedzaliśmy kopalnię soli w Wieliczce. Niemiecka grupa nie mogła uwierzyć, że cała kopalnia została stworzona ludzkimi rękoma. Po południu udaliśmy się do Muzeum Emalia Oskara Schindlera. Muzeum to jest świetnym dowodem na to, że podczas II Wojny światowej, nie wszyscy ludzie byli obojętni na los bliźniego. Znów przyszło nam poznać trudną historię II Wojny światowej. Tym razem nie była ona tak przykra jak poprzednio. Ostatniego dnia pożegnaliśmy naszych niemieckich przyjaciół na lotnisku w Balicach. Nie obyło się bez łez.

Przez cały pobyt grupy niemieckiej w Polsce mieliśmy okazję do nawiązania nowych przyjaźni. Udział w projekcie takim jak ten pozwala uczniom na przełamywanie barier i wymianę wzajemnych myśli i doświadczeń. Okazało się, że jedyne co różni nas od niemieckich kolegów jest właściwie tylko język ojczysty i miejsce zamieszkania. Wielu z nas posiada podobne pasje, takie jak: rysunek czy jazda konna, ale także łączy nas chociażby muzyka jakiej słuchamy. Warto przełamać swój opór i wziąć udział w wymianie uczniowskiej. Zachęcam uczniów do uczestnictwa w takich projektach, w celu poszerzenia swoich możliwości językowych i integracji z naszymi zachodnimi sąsiadami. Już dziś czekamy z niecierpliwością na drugą część wymiany (nasz pobyt w Niemczech).

W tegorocznej wymianie udział wzięli: