Śladami powstania styczniowego na ziemi chełmskiej



„Śladami powstania styczniowego na ziemi chełmskiej” Nieprzypadkowo Senat RP ustanowił rok 2013 Rokiem Powstania Styczniowego, albowiem 150 rocznica, którą obchodzimy to jedno z najbardziej dramatycznych i ważnych wydarzeń w historii naszego narodu. Pozostawiając wszelkie spory na temat insurekcji pt.: „bić się, czy nie bić?” postanowiliśmy poszukać miejsc związanych z tradycją powstania styczniowego, na naszej ziemi. Już na zajęciach historii zrodził się w naszych głowach nowatorski sposób ,,odrobienia’’ tej jakże ważnej dla nas lekcji historii. Swoje poszukiwania postanowiliśmy rozpocząć od rodzimych stron, dlatego też nasz projekt- grę miejską, zatytułowaliśmy: „Śladami powstania styczniowego na ziemi chełmskiej” . Jej celem było przybliżenie w ciekawy i aktywny sposób okolicznoŚci wybuchu powstania i jego skutków. Kilka dni poświęconych na przygotowanie konspektu, niezbędnych materiałów, zredagowanie zasad gry oraz stworzenie zadań dla uczniów klasy dziennikarskiej pod czujnym okiem nauczyciela historii przebiegły niemalże w mgnieniu oka. Miejscem naszej nietypowej lekcji była Biblioteka Publiczna w Chełmie, która zorganizowała wystawę ścienną upamiętniającą 150 Rocznicę wybuchu powstania. Klasa IId podzielona losowo na pięcioosobowe grupy konkurowała ze sobą w 3 turach zadań. Każda z pięciu osób miała okreŚlone zadanie do spełnienia w grupie. Ze względu na profil klasy-dziennikarski wyodrębniliŚmy następujące funkcje zadaniowe : lider, dziennikarz, fotograf, kamerzysta, osoba do zadań specjalnych. Swoje zmagania uczniowie zaczęli od lektury artykułów związanymi z tematyką powstania styczniowego. Następnie na ich podstawie lider udzielał odpowiedzi po uprzedniej naradzie z grupą. Potem zadaniem grupy było uzupełnianie karty pracy odnoszącej się do treści wystawy . Wspólnymi siłami odtwarzali na osi czasu przebieg bitew powstania na ziemi chełmskiej, układali je w kolejności chronologicznej ,a także wymieniali skutki powstania. Zadaniem kamerzysty i fotografa we Ścisłej współpracy z dziennikarzem było udokumentowanie pracy całoŚci grupy. Ostatnie- „ zadanie specjalnie” przeznaczone było dla najwytrwalszych! Należało odgadnąć imię i nazwisko postaci historycznej z tego okresu czasu na podstawie analizy historycznej . Końcowym efektem zmagań grupy było przygotowanie pamiątkowej fotorelacji używając zrobionych przez siebie zdjęć, filmików oraz wywiadów. Najlepsi zostali docenieni i nagrodzenie bardzo dobrą oceną do dziennika lekcyjnego.
Podsumowując całość naszego projektu pozwolę sobie zacytować słowa jednego ze współorganizatora Łukasza Sawickiego: „Jako jden z współorganizatorów uważam, że nasza gra była jednocześnie świetną zabawą, jak i nauką w myśl reguły "baw się ucząc, ucz się bawiąc". Każdy z nas dostał możliwość samorealizacji i pracy w grupie, dzięki czemu mógł również nawiązać współpracę i dostosować swoje umiejętności do pracy w grupie. ‘’ Uczniowie również wypowiadali się o grze w samych superlatywach. Świadczą o tym posty umieszczone pod „ facebookowym wydarzeniem” z tego dnia: „Sądzę, że pomysł na grę był świetny ! Dobrze się bawiłam i chyba reszta klasy też. To wspaniale aby nauczyć się historii w taki sposób. Dowiedziałam się wielu nowych informacji o ziemi chełmskiej i przebiegu powstania w mojej okolicy .

” Jagoda „

Miałem wiele obaw co do przebiegu całej gry. Bałem się, że moja grupa nie sprosta zadaniom i wypadnie najgorzej, ale myliłem się! Cały stres odszedł w niepamięć kiedy do ręki wziąłem kamerę i nagrywałem zarazem dramatyczne jak i pełne śmiechu do łez chwile w mojej grupie. Było super!

” Kamil „

Moim zdaniem to dobry pomysł łączyć naukę z zabawą. Więcej informacji zostaje w głowie. Mam nadzieje że jeszcze częściej będziemy godzić przyjemne z pożytecznym.

Monika

Zostaje mi tylko dodać ma zakończenie: Historia to jest to! i podziękować wszystkim zaangażowanym w projekt.

Ewelina Wołoszczuk kl. II „d”