Szkolne Ko這 Towarzystwa Opieki nad Zabytkami


Szkolne Ko這 Towarzystwa Opieki nad Zabytkami powsta這 8 grudnia 1995 r.


Cele Ko豉:


Opiekunowie:


Struktura

DZIAxNIA MΜDZIE玆 POPRZEZ:

I. UDZIA MΜDZIE玆 W PRACACH BADAWCZYCH I REKONSTRUKCYJNYCH.

Cel: poznanie metod badawczych i ochrona zabytk闚.

II. REALIZACJA PROGRAMU "GIN。E ZAWODY".

Idea otoczenia opiek wytw鏎czo軼i r瘯odzielniczej ma odleg陰 genealogi. Przy鈍ieca造 jej r闚nie r騜ne motywy. Wyros豉 na gruncie pr康闚 spo貫cznych i intelektualnych XIX wieku. Na pocz徠ku wieku zainteresowanie kultur wsi wi您a這 si z d捫eniem do badania historii ojczystej i podtrzymywania 鈍iadomo軼i narodowej. Okres romantyzmu zwr鏂i uwag na warto軼i estetyczne tw鏎czo軼i ludowej. Natomiast w po這wie XIX wieku d捫enie do rozwijania tzw. "przemys逝 ludowego" zacz窸o stanowi jeden z punkt闚 programu "pracy organicznej" zmierzaj帷ej m. in. do podniesienia poziomu ekonomicznego wsi oraz mia這 by przyczynkiem do samookre郵enia ludno軼i wsi.


W 1993 roku opracowany zosta MEMORIA zawieraj帷y postulaty dzia豉 w dziedzinie ochrony dziedzictwa kultury i tw鏎czo軼i ludowej. Za這瞠nia jego sta造 si pocz徠kiem programu pod nazw "GIN。E ZAWODY". Zosta on sformu這wany w 1994 roku przez Ministerstwo Kultury i Sztuki. Za w celu budzenia zainteresowania regionalnym dziedzictwem kulturowym, do kuratorium przes豉no te postulaty w celu wdro瞠nia ich w roku szkolnym 1995/96.

Cel: reaktywowanie gin帷ych b康 zapomnianych technik artystycznych., prezentacje ubior闚, om闚ienie zwyczaju, obrz璠u, znaczenia rekwizytu.

III. REALIZACJA PROGRAMU OG粌NOPOLSKIEGO: "NASZA WSP粌NA PRZESZΜ汎 - UCZNIOWIE ADOPTUJ ZABYTKI".

Program edukacyjny "Nasza wsp鏊na przesz這嗆 - uczniowie adoptuj zabytki" adresowany jest do szk馧 podstawowych, gimnazj闚 i szk馧 鈔ednich. Realizuje go Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej we wsp馧pracy z Akademi Rozwoju Filantropii w Polsce, ze 鈔odk闚 Fundacji Forda. W ramach programu m這dzi ludzie opiekuj si obiektami i miejscami zwi您anymi z dziejami innych narod闚, kt鏎e mieszkaj lub kiedy mieszka造 w ich miejscowo軼i czy regionie.

Cel: zabezpieczenie wszystkich warto軼iowych element闚 dawnego zespo逝 szkolno-ogrodowego, w sk豉d kt鏎ego wchodz: gmach dawnego seminarium - obecnie budynek szkolny, dom od德iernego - dzi obiekt nieu篡tkowany, dziedziniec szkolny, bursa - obecnie Schronisko M這dzie穎we, dawne ogrodzenie z ceg造, zabytkowy drzewostan pochodz帷y z ko鎍a XIX wieku; zahamowanie dewastacji okazowych ju drzew, a tak瞠 umo磧iwienie ich leczenia i konserwacji.

Program "奸ady przesz這軼i - uczniowie adoptuj zabytki" pozwala zainteresowa m這dych ludzi dziedzictwem przesz這軼i. Uczniowie prowadz dzia豉nia edukacyjne i promocyjne, dzi瘯i kt鏎ym miejsce otoczone przez nich opiek staje si cz窷ci tradycji i wizyt闚k ich miejscowo軼i. Program buduje poczucie zwi您ku z "ma陰 ojczyzn", pozwala na poznanie przesz這軼i w wymiarze lokalnym. Rozbudza w鈔鏚 uczni闚 zainteresowanie histori i kultur swego regionu i kraju, uczy odnajdywania oraz odczytywania 廝鏚e historycznych oraz wsp馧pracy, odpowiedzialno軼i i porozumiewania si z innymi.


IV. SESJE POPULARNONAUKOWE I KONFERENCJE, SEMINARIA:

  1. Uczestnictwo w sesjach popularnonaukowych:
    • sesja archeologiczno-architektoniczna pt.: Najwa積iejsze odkrycia archeologiczne i architektoniczne Che軛a i okolic w 1995 r.
    • konferencja sprawozdawcza pt. Najwa積iejsze Odkrycia Archeologiczne w Polsce 字odkowo-Wschodniej w 1996 roku. W spotkaniach tych uczestniczyli naukowcy z Uniwersytetu Warszawskiego, Uniwersytetu Marii Curie-Sk這dowskiej w Lublinie oraz ca貫 miejscowe 鈔odowisko archeolog闚 i s逝瘺y konserwatorskiej. Podczas obu konferencji prezentowane by造 wystawy.
    • pod kierunkiem che軛skiego Towarzystwa Opieki nad Zabytkami; w ramach obchod闚 Europejskich Dni Dziedzictwa Kulturowego obchodzonych w Polsce ju od 12 lat (we wrze郾iu 2004 r.) m這dzie (klasa II "c" i III "j") wzi窸a udzia w wyk豉dach po鈍i璚onych przesz這軼i Ziemi Che軛skiej oraz popularyzacji tre軼i regionalnych i obywatelskich;
    • przy wsp馧pracy z Centrum Edukacji Obywatelskiej, w ramach programu edukacyjnego "Nasza wsp鏊na przesz這嗆 - uczniowie adoptuj zabytki", realizowali鄉y zadania zwi您ane z przyj皻ymi przez nas programami: Zesp馧 szkolno-ogrodowy, Symbole naszej szko造, Synagoga przy ul. Kopernika 8 w Che軛ie.
  2. Organizowanie szkolnych konferencji:
    • w grudniu 1996 roku - archeologiczno-historyczna sesja w naszej szkole, pod has貫m: "Z kart Ziemi Che軛skiej";
    • w grudniu 1997 roku sesja pt. "Wspomnienie o Kazimierzu Janczykowskim", kt鏎e odby這 si r闚nie w naszej szkole w sali geograficznej im. Kazimierza Janczykowskiego. Go軼iem honorowym by豉 jego c鏎ka, pani Teresa Kossowska.
    • w dniu 13 grudnia 1999 roku spotkanie pod has貫m: "Z korzeni powinna wyrasta przysz這嗆", po鈍i璚one promowaniu miesi璚znika "Spotkania z Zabytkami" oraz pokazy gin帷ych zawod闚. W鈔鏚 zaproszonych go軼i byli: Ewa Siurawska - sekretarz Zarz康u G堯wnego TOnZ w Warszawie, dr Tadeusz Rudkowski, wiceprezes ZG TOnZ oraz Wojciech Przybyszewski z redakcji miesi璚znika.
    • w grudniu 2001 roku m這dzie zorganizowa豉 sesj po鈍i璚on wykopaliskom archeologicznym przy Placu ㄆczkowskiego. M這dzie zaprezentowa豉 ze 廝鏚e historycznych i archeologicznych informacje dotycz帷e rynku, ratusza i studni staromiejskiej oraz znaleziska ceramiczne; nakr璚ony podczas wykopalisk film wywo豉 dyskusj w鈔鏚 zaproszonych go軼i: p. Stanis豉wy Rudnik, p. Paw豉 Wiry, p. Stanis豉wa Go逝ba, p. Andrzeja Bronickiego.
    • 24 lutego 2005 roku odby豉 si konferencja "Przeciwko stereotypom i uprzedzeniom - kwestia 篡dowska na Ziemi Che軛skiej i W這dawskiej. Wskaz闚ki, upami皻nienie", pod patronatem Pana Jana Jagielskiego z 砰dowskiego Instytutu Historycznego w Warszawie.
      Tematyka:
      Ludno嗆 篡dowska w Che軛ie - dzieje i wybrane w徠ki.
      Dom Pinkwasa i Fajgi, czyli zaktualizowana opowie嗆 o 軼ie磬ach poznania.
      Przyczynek do historii getta w Che軛ie. Propozycja upami皻nienia.
      Synagogi w Che軛ie, Krasnymstawie i Wojs豉wicach.
      Stan zachowania cmentarzy 篡dowskich w powiatach: che軛skim, krasnostawskim i w這dawskim.
    • Konferencja: "Wymiana informacji i do鈍iadcze" (XII 2006):
      Tematyka:
      Dziedzictwo kultury Euroregionu Bug - podsumowanie zada realizowanych w projekcie.
      Wsp馧praca partner闚 jako element edukacji m這dzie篡.
      To窺amo嗆 i tradycja
    • Konferencja podsumowuj帷a: Ka盥e miejsce opowiada swoj histori - perspektywy i szanse rozwoju regionu (2008 r.).
    • Szanse i zagro瞠nia dla mojego regionu - konferencja odby豉 si w Bibliotece pedagogicznej w Che軛ie w 2009 r.
  3. Seminaria i warsztaty edukacyjne:
    1. Seminaria:
      • Seminarium: "Wsp鏊ne korzenie obu kultur" - propagowanie dziedzictwa kultury obszar闚 przygranicznych w鈔鏚 m這dzie篡 (czerwiec 2006).
        Tematyka:
        Wczesno鈔edniowieczne grody i osady pogranicza.
        Che軛 - centralny o鈔odek miejski pogranicza w czasach Daniela Romanowicza.
        Burzliwe dzieje Ziemi Che軛skiej w okresie XIII-XIV wieku.
        Dziedzictwo kultury i tradycja obszar闚 nadgranicznych Polski i Ukrainy w dorobku Wo造雟kiego Krajoznawczego Muzeum w ㄆcku.
        Zagadki pogranicza - zesp馧 wie穎wy w Sto逍iu.
        Zaproszeni go軼ie: prof. Andrzej Buko, Stanis豉w Go逝b, Zbigniew Lubaszewski, Tomasz Dzie鎥owski, go軼ie z Ukrainy.
    2. Warsztaty edukacyjne:
      • Dzieje Cudownego Obrazu Matki Bo瞠j Che軛skiej w 鈍ietle literatury i ikonografii (2006 r.).
      • Warsztaty garncarskie - spotkania z tw鏎cami ludowymi (2006 r.).
      • Pokazy "gin帷ych zawod闚" (2006 r.).
      • tw鏎cach ludowych z okolic ㄆcka i ich dorobku - Pozarz康owe Edukacyjno-Naukowe Centrum Geografii Spo貫cznej w ㄆcku (2006 r.).
      • Metody i formy sprawowania opieki nad zabytkami, Ewidencja grob闚 穎軟ierzy poleg造ch podczas wojny polsko-sowieckiej 1920 r. (2008 r.).
      • Lokalne i regionalne tradycje, 鈍i皻a, obyczaje i zwyczaje (2008 r.).
      • Dziedzictwo kultury gospodarowania przestrzeni (2008 r.).
      • Zapomniane miejsca Che軛a i okolic - poznanie fotograficzne (2009 r.).
      • Turystyka - ciekaw form poznania regionu (2009 r.).
      • Metodologia bada krajobrazu - poznanie multimedialne (2009 r.).

V. PREZENTACJA WYSTAW:

VI. PUBLIKACJE I PREZENTACJE:

VII. ORGANIZOWANIE WYCIECZEK, WARSZTAT紟 WYJAZDOWYCH:

  1. Wycieczki:
    • w lipcu 1998 r. m這dzie wzi窸a udzia w wycieczce pieszej do Bie豉wina oraz do che軛skich podziemi pod fachowym kierunkiem Stanis豉wa Go逝ba;
    • cz這nkowie Ko豉 prowadzili obserwacje r騜nych obiekt闚 archeologicznych sporz康zaj帷 spisy swoich spostrze瞠. Po wakacjach, w nowym roku szkolnym 1998/99 swoje uwagi, bardzo cenne dla dalszej ochrony tych obiekt闚, przekazali na specjalnie w tym celu zorganizowanym spotkaniu, prezesowi TOnZ w Che軛ie Stanis豉wie Rudnik.
    • w kwietniu 1999 r. z okazji Mi璠zynarodowego Dnia Ochrony Zabytk闚 zosta zorganizowany objazd po okolicach Che軛a. Trasa wycieczki obj窸a nast瘼uj帷e miejscowo軼i: Rejowiec (pa豉c), Krupe (ruiny zamku), Krasnystaw (rynek - ko軼i馧 - muzeum), υpiennik (ko軼i馧), Borowica (ko軼i馧), Paw堯w (o鈔odek garncarski - wystawa z programu "Gin帷e zawody"), Sto逍ie (wie瘸), Podg鏎ze (ko軼i馧).
    • w ramach obchod闚 Europejskich Dni Dziedzictwa Kulturowego, m這dzie wzi窸a udzia:
    • w w璠r闚ce po regionie pt. "奸adami architektury roma雟kiej okolic Che軛a" - Sto逍ie i Podg鏎ze (wrzesie 2000);
    • w w璠r闚ce po Che軛ie pt. "Korzenie europejskie w architekturze che軛skiej" (wrzesie 2003);
    • wycieczka do Muzeum Wsi Lubelskiej (pa寮ziernik 2003).
    • 20 maja 2004 r. udzia uczni闚 z klasy I "g" w spotkaniu z 篡w histori w o鈔odku archeologicznym "Choina - Horodyszcze". Prezentowane by這 wczesno鈔edniowieczne grodzisko oraz widowisko plenerowe prezentowane przez Bractwo Grody Czerwie雟kie - Che軛.
    • 10-12 czerwca 2007 r. W這dzimierz Wo造雟ki - ㄆck - Lw闚. Poznanie kultury materialnej w X-XII w. na terenie Wo造nia - 郵adami grodzisk.
  2. Warsztaty wyjazdowe:
    • Metodyka pracy terenowej w archeologii. Prospekcja w Sto逍iu i Podg鏎zu - Stanis豉w Go逝b, Tomasz Dzie鎥owski (2006 r.)
    • Poznanie r騜norodno軼i przyrodniczo-kulturowej Polesia Lubelskiego w 2008 r.
    • Geograficzne uwarunkowania gospodarowania przestrzeni (2009 r.).

VIII. ORGANIZOWANIE I UDZIA W KONKURSACH Z TEMATYKI REGIONALNEJ: